”Fel” pronomen & prefix tog hens jobb

Det var i slutet av september i år som Chloe Bressack från Florida förflyttades från att ha undervisat barn, till att sedan undervisa en grupp av vuxna. Chloe, som till vardags arbetar som lärare vid skolan Tallahassee blev flyttad på grund av att hen använder sig av prefixet Mx, samt att Chloe ser sitt pronomen som ”they” eller som i svenskan kan översättas till hen.

Hen eller den engelska översättningen ”they” används som ett könsneutralt pronomen och i fallet med Chloe ledde också detta till en mängd olika reaktioner från elevernas föräldrar. En del föräldrar hyllade Chloe, medan resterande istället avrådde sina barn att ens medverka på Chloes lektioner.

”Talesperson Rocky Hanna förklarar i ett uttalande att på grund av komplexiteten i situationen så var flytten av Bressack nödvändig.”

”Leon County School District” menar, trots all uppståndelse, att Bressacks förflyttande var ett gemensamt taget beslut, både från skolledningens sida men också Chloes. Talesperson Rocky Hanna förklarar i ett uttalande att på grund av komplexiteten i situationen så var flytten av Bressack nödvändig. Hanna fortsätter även med att förklara, att beslutet om att förflytta Chloe handlar både om att ta hänsyn till elevernas bästa, men att han också ser att Chloes framtida karriär har bättre förutsättningar om förflyttningen kan få lov att äga rum.

Vad Bressack har att säga om denna kontrovers är oklart, då hen valt att inte kommentera. Däremot har Bressack, i samband med en protest som ägde rum i februari 2017, sagt att transpersoner ofta kan ha det svårt inom just skolväsendet. Chloes prefix och pronomen har väckt uppståndelse, inte bara i skolans värld, utan även utanför. Chloe berättar att hen många gånger stött på kommentarer om att hen skulle vara egocentrisk, då hen valt att exponera detta ”transgender lifestyle” för ungdomarna i skolan. Trots alla motgångar väljer dock Chloe att gå sin väg och förklarar att hen vägrar leva sitt liv som någon hen faktiskt inte är.

Direktören Gina Duncan, på ”Transgender Equality for the LGBTQ advocacy organization Equality Florida” säger i ett uttalande att denna typ av situationer ofta baseras på just det faktumet att en person förändrar en del av sin identitet. Till exempel en transformering från att vara man till kvinna eller tvärtom. Duncan förklarar vidare att situationen egentligen är rätt enkel, personen vill bara bli sedd på ett annat sätt än det som folk är vana vid.

Bressack anlitades av ”Leon County Schools” den första september i år. En vecka senare ska Bressack ha skickat hem ett välkomstbrev till eleverna, där hen ska ha velat att eleverna fyller i lite information om sig själva. Brevet innehöll även formuleringen: En sak du ska veta angående mig, är att jag använder könsneutrala termer. Mitt prefix är Mx (uttalas Mix).

”Det är inte upp till lärarna, att våra barn lär sig dessa idéer (för hur som helst – en kille är en kille, en tjej är en tjej).”

Dagarna senare, postar en förälder, till en av eleverna, välkomstbrevet på Facebook, vilket skapade en hel del dispyter. Föräldern skriver: Jag tror inte att det är en lärares uppgift att göra dessa val åt barnen. Det är inte upp till lärarna, att våra barn lär sig dessa idéer (för hur som helst – en kille är en kille, en tjej är en tjej).

Chloes välkomstbrev verkar nu ha blivit ett viralt internetfenomen och har genom dessa blandade åsikter fått internationell uppmärksamhet. Bland annat ska förälderns inlägg ha skapat en hel del förakt i högerextrema grupper. Någon ska ha sagt att det är helt fel att avvika från vårt binära system inom skolvärlden och att ickebinära beteckningar inte hör hemma där.

Chloe får dock uppbackning av en annan lärare i New York, som också ska befinna sig i en liknande situation. Läraren tycker att en ska få bli kallad vad den personen än föredrar. Men läraren, som nu valt att vara anonym, ska ha sagt att rättigheterna för transpersoner, inom just läraryrket, kan avvika en smula i jämförelse med personer som inte ser sig själva som transpersoner. Läraren beskriver, att denna ”förändring” av prefix kan likställas vid när en annan gifter sig, då tar man sin makes namn av traditionella skäl och då blir det helt plötsligt ett annat efternamn än vad eleverna är vana vid, men detta brukar sällan, om inte aldrig, leda till några större upplopp. Men i det stora hela, är det samma sak förklarar läraren.

Läraren menar, att det egentligen inte handlar om orden, utan snarare om lärarens rätt att få vara sig själv. Att kunna acceptera en individ för den man faktiskt är. Läraren avslutar med att säga, att det är transpersoners preferenser som folk stör sig på och inte har acceptans för.

I välkomstbrevet som Bressack skrev, tillade även hen att det inte handlar om perfektion. Men att man kan försöka anstränga sig och tillägger även att det kan röra sig om viss inlärning, men att elever ofta är snabba på att plocka upp förändringar.

Chris Sands, som arbetar som sekreterare för Tallahassee PFLAG, som då stödjer LGBTQ,  säger i ett uttalande, att problemet snarare ligger hos föräldrarna än hos eleverna.

 

Livya Nordberg
Reporter
Säljare och Producent på Tallbergs Förlag

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *